onsdag 31 mars 2021

Är Lyon för långt norr ut?

Det känns så, men jag gillar Lyon. Jag kan inte säga att jag varit där ofta, trots att vi bara bodde 10 mil därifrån. Första gången jag var i Lyon var 1973. Jag var på bussresa med mina föräldrar, det var precis innan jag skulle börja gymnasiet och jag var totalt fokuserad på detta och inte själva resan eller vad vi såg (det var då jag var i Paris för första gången också). Lyon minns jag mest som en franska storstad, vilken som helst men en fäbless för inälvsmat (vilket jag inte gillar). Jag minns dock att jag bara älskade husen i ”haussmannian” stil.

Under de första av våra år i Bourgogne var Lyon bara bilköer, för att inte säga en total trafikstockning, hamnade man i Lyon rusningstid stod det still i timmar. Jag minns en gång när jag höll på att kissa på mig! Panik! Jag skydde Lyon som pesten efter det.

Lyon var också lika med flygplats under många år. Det var många gånger dit våra gäster kom eller dit vi åkte för att resa på någon extra semester mitt i semestern (Rom, Lissabon etc), vi var ju oftast i huset under 6-7 veckor.

En sommar skulle vi lämna av en vän, som är medelhavsarkeolog, på Lyon-Saint Exupéry så vi passade på att besöka Lugdunum, den gallo-romerska utgrävningen i Fourvière. Jättekul för en latinlärare och en före detta student i Antikens kultur och samhällsliv!

Jo, jag skulle nog kunna tänka mig att bo i Lyon eller kanske Vienne … Men är det för kallt på vintern?

2 kommentarer:

  1. Nej, det är maken. Jag har en avbruten doktorandutbildning i Antikens kultur och samhällsliv i bagaget. På gymnasiet läste jag dock latin och grekiska. Klasse däremot har undervisat i latin sedan början av 80-talet. Både hans mamma och pappa var lektorer i latin och styvfar professor.

    SvaraRadera

Ytterligare ett lass till återvinningen

Så har ytterligare ett lass åkt till återvinningen. Det började med att vi behövde en byrå i Skåne, samtidigt som vi fick ett spelbord och e...