lördag 20 april 2024

Och så var vi på väg till Frankrike igen.

Efter en lång vinter hemma utan att förstå hur det kunde bli så fel med förra resan var det så dags att ge sig ut igen och leta efter det Frankrike vi saknade i Languedoc.

Vi reste först ner till Huaröd där vi tillbringade två nätter innan vi satte iväg mot Malmö och bron. Skönt att vara på väg i bil igen! Det ger så mycket större frihet.

Allt flöt på bra genom Danmark och vi var framme vid färjan i tid för att köra på direkt. Men sedan var det slut med turen. I Tyskland började vägarbetena och ville aldrig sluta. Det tog tid men den varan hade vi tack och lov gott om efter en tidig start på morgonen, så vi ankom Ladbergen och vårt hotell med god marginal för att få en härlig schnitzel till middag på kvällen.

Nästa morgon vaknade vi upp till regn. Efter en god och riklig frukost gav oss så iväg. Det duggregnade lite men sedan blev det bara värre. Ute på motorvägen vräkte regnet ner och hade troligen gjort det i ett antal timmar för vägbanan var verkligen täckt av vatten. I princip ingen körde över 100 km/timmen och ibland gick det betydligt långsammare. Sikten var bitvis nästan obefintlig. Jag körde en timme, sedan fick Klasse ta över.

Tack och lov lättade regnet en aning under en stund men sedan kom det tillbaka med fullstyrka när jag fortsatte köra efter ett lunchstop i Bitburg. Inte blev det bättre, vare sig i Luxemburg eller Frankrike. När vi till slut närmade oss slutet på vår dagsetapp, dvs Beaune, höll det upp en stund. När vi gav oss ut för att leta efter en restaurang att äta middag på kom det dock tillbaka och hem från bistron vid Hôtel Dieu vräkte det ner och vi var rejält blöta när vi tillslut kom tillbaka till hotellet.